måndag 8 september 2008

Hälften så mycket på Dubbelt så lång tid

Känns löjligt när man läser i tidningen om kaoset det blev när strömmen försvann i en timme....

Som utförsäkrad
och efter 17år av olika förök att försöka jobba så blev det till slut en tidsbegränsad sjukersättning. Tyvärr så pga av att man fösökt jobba så blev man på grund av det belönad med garanti nivån. (6400:-)
Med en hyra på 4435:- blir det inte mycket kvar till dotra och mig. Men att det kunde bli så här illa att vi skulle nekas hälp till vår högst normala elförbukning ännu en gång.
Då vi fick vara utan el en månad förra gången innan dem blidkades så pass att dem till slut gick med på att lämna lite bistånd till el. Då våran kära stadsdelnämnd bestämmt att dem sjuka och fattiga som är isolerade i hemmet numer måste klara sig på hälften av den el som ange som "skälig elföbrukning" i alla större elbolags el "Guider" Dem anger alla 275kwh i månaden
Dem sjuka och fattiga få klara sig på 150kwh eller vara utan el helt.

För den som inte förstår hur mycket 150kwh är så är 3timmars dammsugning i veckan ca 6kwh det gånger 4 är 24kwh dvs 5 dagars el användning (150kwh / 30dagar = 5kwh/dag)En middag är ca 3kwh per måltid dvs 2måltider per dag x 3kwh x 30dagar = 180kwh Redan här är dem 150kwh i månaden slut och inte ens kylen eller frysen kan vara på.

Att stadsdelen tagit en statistisk uppgift tagen från Statistiska central byrån från början är mer än lovligt dumt då dem nog skulle vänt sig till proffsen i ämnet istället "elbolagen".

Men kanske finns nån hemlig psykosocial andledning till att bryta ner dem allra svagaste nåt stulet från andra världskrigest Tyskland tom.
För det kan inte finnas någon som kan tro att man blir friskare eller mår bättre om man också får vara utan ljus, värme eller varm eller kall mat.
Själv tyckte jag dt var en väldigt traumaisk upplevlse och sr inten alls fram mot att få uppleva det igen v39.

Men alternativen är inte så mycket bätrre.
Sälja n njure eller annan kroppdel.
Sälja sin kropp?
Eller bli brottsling?

Brottslings alternativet har slagit mig ... känns ju som jar är i en win win siuation där. Antingn kommer jag undan med pengarna eller så åker jag dit vilket det än blir så får jag både el och mat.

Hur illa kan det va ?

Nu är jag varken tjyv ... Jag råkade baa bli överkörd på ett övergångs ställe av en smitare. För det ha jag straffats för i 17 år och som extra krydda så total isolerad av dem som skulle vara det sista skyddsnätet.

Hade jag vetat att det skulle kunna bli så här illa eller ens anat hae jag krälat ut från sjukhuset så fort jag kommit till sans och lagt mig på vägen direkt.

Att sitta här med el men utan medel att göra något annat än invänta den dagen man dör är int så skoj att vänta i mörkret utan möjlighet till att laga mat eller ens förvara mat då varken spis eller kyl fungerar......är mer än hemskt..

Perssons Pack - Tusen dagar härifrån


Men fean jag ha ju tur som lever.....


Bloggar jag följer:
Ett hjärta rött, Alliansuppropet, Oscar.s, Arvid.F, Den Osynliga Patienten, Jan Rume´s Blogg, Svensson, BloggenBent Allians fritt.S Mer intressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer: