måndag 20 oktober 2008

Det finns riktiga Hjältar än!


Visste inte hur jag skulle börja med det här....

Men ibland tror jag att folk tappat kontakten med världen eller tvärtom folk har sån kontakt med världen att dem inte ser det som händer omkring dem.

Det verkar så mycket viktigare vem som vinner valet i usa eller att någon fått skäggväxt pga p-stav. Att bankerna återigen garanteras pengar är i sig akrämmande och nog värt att ta upp. Klart det är synd om dem som förlorat pengar på pyramidspelet och dem som lurat dem har fått jätte bonusar som tack.
Men alla har väl hört "Kejsarens nya kläder" och då är det väl inte så konstigt att om man köper luft så får man bara luft.
Samtidigt som folk svälter och inte har till mat gör dagen får elen avstängd och nekas hjälp så får bankerna 1500 miljarder som dem "garanterat" kan spela bort.
Att det är i Sverige som folk svälter, bor på gatan och tvingas vända sig till kyrkan för att få hjälp tycks gå alla förbi.

Det var iofs "Be hjärtans värt" att endel hade tid att offra en hel dag för dem fattiga och uppmärksammade dem som har det svårast. Hemskt synd att dem bara orkade bry sig en hel dag.


Det här skulle handlat om en artikel jag läste om Debbie en flicka som blivit omhändertagen
""Det finns 5000 omhändertagna ungdomar och barn i Sverige! Jag är en av dom!""
Jag hoppas det har gått bra för henne trots den behandling hon fått. Det är fan skrämmande att ingen tycks bry sig eller försöker få till en förändring.


""Socialtjänsten, politiker och myndigheter begår fel som inte får begås. Mig föser de in i ett fack med struliga, obotbara ungdomar. Dom vägrar att ta bort mitt LVU och trots flera överklaganden läser dom bara gamla uppgifter om mig, fulla av fel. Efter fem kaotiska placeringar bestämde sig politiker och socialtjänst för ett omedelbart omhändertagande, LVU (lagen om vård av ungdom) och jag blev tvångsplacerad på en sluten utredningsavdelning.""


Klar text:
Rättslös och utan chans till en rättvis bedömning så är hon mot sin vilja inspärrad pga några rader text som inte behöver vara i nårheten av sanningen.

""Dom hämtade mig i skolan, lämnade över mig till polisen och berättade att jag skulle på en utredning i Eskilstuna i november 2005. Det enda samtal jag fick ringa var till min pojkvän......
Det är vad jag minns av samtalet innan jag var tvungen att lägga på. När vi var framme fick jag klä av mig helt naken för visitation och lämna urinprov. Jag var 13 år. Det var tre tunga låsta dörrar till den lilla avdelningen där sex tjejer bodde. Jag fick ett rum med en säng, ett skrivbord och en garderob utan dörrar, alltihopa fastskruvat i väggen. Jag hade inte ens en stol.""



Klar text:
Gripen och bortförd så blev hon överlämnad till polisen som satte henne i en polisbil och körde i väg henne till ett "fång läger" utan rättegång eller att hon hade gjort något.


Hur i helv-te kan sånt här vara möjligt?
Hennes berättelse blir bara värre ju mer man läser och jag mår verkligen dåligt för hennes skull och jag skämms över att vara en del av det folk här i Sverige som inte bryr sig.
Kan inte finnas nån som kan tro att spärra in en liten flicka som mår dåligt bland krimminella som mår lika illa eller värre skulle hjälpa ett barn.

Till Debbie skulle jag vilja säga att du är en modig flicka som delat med dig av din berättelse och du kommer för alltid vara bättre än dem som låtit dig lida.
Du är fruktansvärt smart som inte låtit dig bli ett "offer"och en dag kan din berättelse ändra något annat barns liv. Så hos mig är du redan en hjälte!


Debbie kan själv få avsluta det här med det hon själv skrivit:


""Jag vill berätta att socialtjänstens och politikers fel kan göra en ung människas liv outhärdligt. Jag vill att folk ska öppna ögonen och se att institutionsvärlden är felkonstruerad. Och jag är säker på att det inte bara är jag som känner så.

Debbie""




Magnus Uggla - Jag Skiter i allt



Jag skiter nog i mycket men jag skiter inte i dig som har det svårt eller blivit drabbad likt Debbie och om du som läser det här mår dåligt eller har behandlats illa. Så finns det folk som inte skiter i er och du kan själv bli en hjälte genom att berätta vad som hänt dig.

Mvh

m00ns


Läsvärt:
Det finns 5000 omhändertagna ungdomar och barn i Sverige! Jag är en av dom!
Jag vill ha en familj
Socialombud på nätet
Hon försvarar den lilla människan­­
Beckas Blogg
Mer om Debbie/ab
Google aå illa är det
De unga kan bli sämre av vården
Ett hjärta Rött
Alliansupproret
Knuff
Mer intressant!
Vi bryr oss om barnen/expressen
Barnkonventionen/wiki
Rädda Barnen
Policy för barns säkerhet/plan
Domstolat struntar i/svd
Mammorna och samhället sviker barnen


""2005 var nästan 15 000 barn och ungdomar omhändertagna. Det är en ökning med 5–10 procent jämfört med fem år tidigare.""


Läs även andra bloggares åsikter om , , , < , , , , , , , ,


Ps
Hade mer att ta upp men fean svårt att få till dem orden som krävs.
Men som det är nu åker barn ur i askan och hamnar i elden och anmäla att ett barn far illa innebär att det kan få det värre.
Då socialtjänsten har en total makt över barns väl och ve är det skrämmande att ingen kontroll görs av dem. Det värsta dem kan åka ut för är en JO anmälan och den är inte ens värd pappret den är skriven på då ingen lag finns att politiker måste läsa den och iom det kan socialtjänsten gör vad dem vill med vem dem vill.

...Sist måste finnas fler än jag som undrar vad som eg händer med dem här barnen...

1 kommentar:

Anonym sa...

Välkommen till Dom Glömda Barnen
Barnen´s rätt i samhället

Omhändertagen på mycket tveksamma grunder

Vi är en nystartad förening DOM GLÖMDA BARNEN som vänder sig till de föräldrar som fått sina barn omhändertagna på mycket tveksamma grunder och många gånger utan att få någon rimlig

Vi i föreningen anser att varje barn har rätt till sina föräldrar och sitt nätverk – att föräldrarna i första hand ska få allt stöd och all hjälp så att alla möjligheter först är uttömda innan en placering sker.
Vi anser också att barnen ska placeras på besöksavstånd, så att inte det ska bli ett hinder och orsaka att kontakten bryts med föräldrar eller syskon. Vi vet hur viktig den kontakten är.

Målgrupper
Barn & Ungdomar
Som bor/eller har bott på HVB-hem eller i Familjehem
Föräldrar
Som har/eller har haft ert/era barn på HVB-hem eller Familjehem
Mormor.Farmor.Farfar.Morfar
Som har fått sitt Barnbarn omhändertaget gemon LVU.
Du själva hade kunnat ta hand om ditt barnbarn men inte fått det.
Askungarna
Jag blev inte omhändertagen fick bo hemma med mina biologiska föräldrar men hade det inte bra där
Lagar
Vi håller på att jobba fram lagförslag till Regeringen då Socialtjänsten gör många fel med Omhändertandet av barnen

www.domglomdabarnen.dinstudio.se