torsdag 6 november 2008

Kvällsöppet om att tvångsomhänderta barn


Försökte delta i disskutionen på tv4as hemsida.

"Diskutera: När ska man tvångsomhänderta barn"
Man kan inte annat än bli oroad när man ser vilken inställning vissa människor har.
Att dem också är dem som tvångsomhänder tar barn gör det om något än värre.

Familjehemsförälder sade:
""Det handlar om barnens rätt - inte de biologiska föräldrarnas rätt, till ett bra liv..
Min bild är att staten borde omhändertaga barn mycket tidigare än vad som görs.
Det kan inte vara meningen att föräldrars stolthet vid oförmåga att vara föräldrar skall hindra deras barn till en god start i livet.
Jämför denna debatt med hur vi gjorde med den där 14-åriga tjejen som bodde med sin våldtagande far i bil och tält för något år sedan för att sociala myndigheter inte förmådde att ta tag i situationen..
Debatter som denna gör bara läget sämre för utsatta barn.. """



Mitt svar:
Nej det handlar om familjer.
Vad du anser vara en familj tycks vara grumligt.
En myndighet är ingen familj och kan alldrig bli.
En familjs rätt är viktigare än ett familjehems och ditt intresse för dem barnen du tar hand om slutar troligtvis som hos dem flesta fosterföräldrar när pengarna slutar komma.
En familj tar hand om varann hela livet.

Inställningen hos dessa människor tycks vara att dem ska få verka utan insyn eller kontroll ifråga sätter någon nåt så är dem "onyaserade" och en granskning av dem skulle kunna göra handläggare rädda och fega.

Familjehemsförälder sade:
""Ja jösses vilken argumentation du har, det är änna tur att du inte jobbar inom socialtjänsten - vilka enorma felbeslut som då skulle ha tagits....

När det gäller ingripanden så riskerar alla som gör något att göra fel och jag är stensäker på att socialtjänsten inte är något undantag. Precis som polisen, domarkåren och parkeringsvakterna så gör och kommer socialsekreterare att göra fel MEN det är tycärr bättre att de gör fel en gång av hundra än att de inte vågar göra rätt de 99 gångerna för att sådana som du skall kritisera det enskilda falletdär de gör fel.
Barnens liv är deras och inte deras föräldrars...

I Morgans fall kan det ha blivit fel och det bör å andra sidan staten ta ansvar för.

Risken är ändå att debatter av denna art riskerar att göra socialsekreterarna rädda och fega vilket framförallt inte barnen som behöver hjälp gynnas av...""

Mitt svar:
Om socialsekreterarnas handläggning och beslut inte tål att granskas utan dem skulle bli rädda och fega beror det nog på att deras handlande inte är rätt och inget barn gynnas av......

Att utsatta barn tas hand om såna här människor skrämmer mig.
Att jag måste lösa allt åt dem om man försöker bemöta dem visar vilken nivå deras argumentation ligger på.

B sade:
""M00ns,
Suck. Är det det jag förespråkar? Ett barnfängelse? Tråkigt att du så kapitalt missuppfattar mig, trodde jag var tydlig. Ett sista försök här innan jag ska sova för att orka hjälpa ungdomar och deras familjer imorgon på jobbet igen: Utgångspunkten är Barnets Behov I Centrum, BBIC, dvs att vi i första hand ska tänka på barnen. Jag försöker bara få dig att förstå att det handlar om mer än pengar. Med korv & mos menar jag att det räcker inte att bara ge familjen pengarna istället för att använda ett HVB-hem. Min fråga till dig: Kan du specificera HUR pengarna ska användas istället? "Hjälpa familjen att klara sig själv" säger du. Ja, men hur? Vissa familjer klarar sig ju inte själva. Aldrig någonsin, oavsett hjälp. Du får inte vara så naiv! Så - vad ska du göra med dygnspengen?""



Mitt svar:
Tyvärr B så är jag inte den nationalekonom du så naivt försöker påvisa eller så är jag allt för upptagen med att lösa världsfreden.
Ditt inlägg är inte till gagn för dig på någotvis utan får dig bara att framstå som än mer makt fullkomlig. Det är med en tår i ögat jag läser att du har hand om utsatta barn för du påvisar inte direkt dem kvalifikationerna man kan önska sig av en med sånt ansvar.
m00ns


Myndighetsövergrepp i det småländska Växjö


Varje gång ett barn
blir omhändertaget
och hamnar på familjehem eller blir inspärrade på hvb hem så har vi inte räddat ett barn vi har förlorat en familj.

Sen finns alltid olika extrema situationer där familjen inte kan leva tillsammans.
Men en enad familj måste ändå vara utgångspunkten för hur det ska gå till.
Att verka för att familjer kan enas och leva tillsammans är väl det riktiga?
inte tvärtom.

TV4 Kvällsöppet

Mvh

m00ns

Mer om barn av vår tid:
Länk lista
Vad ska det bli av barnen av vår tid
Hell-O-Win Hur illa får Det Bli?

Bloggar jag följer:
Ett hjärta rött
Alliansuppropet
Oscar.s
Mer intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: