tisdag 11 november 2008

Om man ändå var så mycket bättre......

m00ns sade:
Till:(Anonym)9 november 2008 kl 00:42
Du svara på din fråga själv.
#Den oberoende myndighet i dag ska ju vara Länsrätten.
Svar: Länsrätten bedriver inte ett rättsäkert arbete med dagens system därför behövs något annat. För rimligtvis ska alla ha samma chans att få sin röst hörd. Som det fungerar idag så är inte länsrätten oberoende utan helt beroende av socialtjänstens framställan.
#Oberoende revision
Svar:Med oberoende revision menar jag att man väljer ut ett antal akter slumpvis och kontollerar så allt gått rätt till och att besluten är lika i hela landet.
#dom lurade mig helt enkelt.
Svar: Med samma rutiner i hela Sverige vet alla hur det ska gå till och du vet vad som ska hända.
#vanlig "kaffe rast"
Svar: Många före dig har trott att socialtjänsten finns för att hjälpa folk men som det är nu ska du utgå ifrån att det aldrig är en "vanlig kaffe rast"

Att något som en "Socialombudsman" verkligen är något som behövs borde dem insett för länge sen.
"Att socialsekreterare inte vill att deras handläggning ska prövas och kontrolleras är högst märkligt."
För det måste väl ligga i deras intresse också att deras handläggning av ärenden blir bättre.
Att man skulle slippa flytta socialkontor som i södertälje om en sådan infördes måste fler kunna inse för har familjer en rimlig chans att få sin sak överprövad så slipper handläggarna få "skulden" och det skulle bli mer rättssäkert.
Att anställa fler vakter och flytta socialkontor löser inte pro9blemet men påvisar hur illa det eg är.


SAbina sa:
Ja din ide är en god början kanske...eller så är det så att det är Länsretten som vi har i dag som bör få insikt i hur det kan gå till inom socialtjänsten. Ooch du har helt rätt, tro aldrig att det är en kafferast när du besöker SOC ;-) Tyvärr lärde jag mig det den hårda vägen.
SAbina

m00ns sa:
Det man kan göra är att försöka väcka opinion i ämnet och belysa problemet.
Tyvärr är inte jag den som kan lösa alla felaktigheter som nu finns utan kan bara göra mitt bästa för att få till en förändring.
Lösningen jag har preseterat är inte något mer än min egna personliga uppfattning om vad som kan göras.

Men om fler hakar på och gör det dem kan för att något ska hända så kanske det händer något också.
Varje kommentar som berättar om vilka hemska livsöden dem haft är eg en kritik över den hur det har skötts i stort och även om den enskilde handläggaren är den som får skulden är det grundsystemet det är fel på.

Med "rätt" sorts socialtjänst skulle inte felhantering kunna ske och handläggare med "tillfällig" störning skulle upptäckas.
Självklart måste jag tro att det går "rätt" till och att dem handlar "rätt" många gånger. Men idag går det inte att se skillnaden och bara ett fel handlagt barn är ett för mycket.
Försöker göra det jag kan för att belysa problemet på min blogg men det är ett svårt ämne och man blir väldigt upprörd.

Det känns som man är lite ensam om att försöka göra en insats och även om jag vill hjälpa alla så är jag inte mycket mer än en överkörd takplåtis.



Mimikry - Alderland


En efter en lämnade vårt hem
Fast alla vi var bofasta i himmelen
Lämnade allt så barnsligt och kallt
Kvarglömda är vi med minnen överallt

Och gamla rum dom fylls med nya vänner
Men det finns ingen plats för dig och mig i allt det här
Jag hatar er jag hatar det som händer
Och jag vet inte längre vem du är.

Det är bara du och jag kvar
Det är bara du och jag kvar
Det är bara du och jag i Alderland
I Alderland är inget som det ska


""Familjehem kan aldrig bli som föräldrar ändå.
För hur mycket pengar har du fonderat för dina fosterbarn den dagen dom behöver? eller får dem klara sig bäst dem vill när du inte längre får betalt för dem?""

Mer om mimikry finns här
Mimikry.nu

Allt från:
Kvällöppet-diskutera

Läsvärt:
Förnedringskassan, Attendo Careless och rättsosäkerheten
ligger visst risigt till utan el sen 15/09
Markoolio om sina svåra möten med sjuka barn/ab
Socialen gjorde 60 hembesök/ab
Mer intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,
Från Mimikrys Gästbok:
---------------------------------------------------------------
Borlänge 2008-11-11 08:47
m00ns>>> Tack för fina ord i bloggen! Och vilken fantastisk Djungelboken-film. Skrattvarning till tusen! Kolla in den allihop på m00ns blogg! http://m00nster.blogspot.com/
Hjalle

Inga kommentarer: