torsdag 4 december 2008

Piratjägar lagen är inte så dum


Efter en stunds funderande kom jag på att piratjägarlagen.

Kan visa sig vara det bästa att det nu ska jagas pirater i småbarnshem.
Kan inte behövas så många "martyrer" innan folk börjar upptäcka alla gratis alternativ som redan finns. Att den etablerade media industrin skjuter sig i foten när dom lobbat in en sån här skit sak. Det kommer dom själva förstå när folk skiter i deras grejjer och istället använder det som är gratis.
Att nya artister kommer haka på den nya "gratis" industrin och finna nya sätt att få betalt för det dom gör och slippa bli lurade av skivindustrin kan bli den bästa lösningen för alla..... utom den etablerade industrin som kommer stå utan artister.
För artister spelar för publik inte för pengar. Så bra jobbat politiker!

Jag delar gärna ut mina skit låtar gratis.
Kanske står det någon kines och dansar till en av dom just nu.
Att deras gamla betal musik snart kommer drunkna i den nya gratis musiken förstår väl alla?

Midsummer.moons.mp...

Kanske någon redan gjort en text
till den här låten nånstans i världen tex.

......Jag är en lat kristdemokrat
För även fast jag vet
att gamla saknar elektricitet
skiter jag i det....
Lalla la la....


Eller så står nån och kräks till den här nu.
2fast1.moons.mp3


Med lite tur har dom gjort deras egna variant av dom alldeles gratis och utan risk att bli stämda. För här får man gratis ... mer gratis.
Vem vill ha deras ... när det finns gratis.
sober1.rock.moons....


Regeringen löste inte upphovsrättsfrågan/Svd.se (samma reportage
Ur ledarredaktionens blogg/svd.se
""Fildelningsförespråkarna ligger i mångt och mycket före sin tid. De talar om en framtid, önskar sig paradigmskiftet och agerar som om detta redan var genomfört. Men vad som glöms bort är att hur man än vrider och vänder sig så är den övervägande majoriteten av all fildelning som sker fortfarande beroende av dagens system. Utan branschen, inga pirater."" (Länkade visst fel länk. Därför saknas den på knuff.)

Att branchen iom piratjägarlagen kommer tappa kunder då inte många nya artister vill förknippas eller behöver det förlegade sättet att sprida sina alster utan nu kommer få en helt ny scen att som oetablerad artist få chansen att visa upp sig. För det är lätt att förstå att så länge det har varit lätt att fildela och kopiera har inte den nya generationen musiker och kreaktörer fått den uppskattning dom förtjänar. Men iom det här så kommer dom kunna upptäckas av allt fler.

Trådlöst gör antipiratlagen tandlös/Dn.se
""Den nya antipiratlagen är nu klar att läggas fram i riksdagen. Men i praktiken kan den bli rättsligt verkningslös. Detta eftersom det blir mycket svårt att knyta en specifik individ till ett abonnemang""

Ja alla vi med FON har redan förstått att den här lagen inte kommer att gälla oss.
""FON är ett företag, ofta beskrivet som en "rörelse", där medlemmarna ger de andra medlemmarna tillgång (access) till sina egna bredbandsanslutningar så att de till exempel kan nå tjänster via internet på andra ställen utan att begränsas av räckvidden av den egna uppkopplingen. Även icke-medlemmar kan ansluta till internet för en liten kostnad.. FON använder WLAN enligt standarden IEEE 802.11.""
FON/Wiki länk


Liten uppdatering
Klart dom inte har skjutit sig i foten
Den här lagen har dom lobbat i mål....
.... i eget mål.
Mina låtar ska fildelas inte för att
dom är bra men för att man kan.
Döp om dom till era egna namn om ni vill.
Dom är härmed era.

m00ns
Bloggar jag följer:
Ett hjärta rött, Alliansuppropet, Oscar.s, Arvid.F, Den Osynliga Patienten, Jan Rume´s Blogg, Svensson, BloggenBent Allians fritt.S
Mer intressant

5 kommentarer:

Klas sa...

Juste intro på midsummer.moons iaf :)
Techno'n som kommer in senare passar kanske inte riktigt, tycker iaf jag - men det är jag det :)

Nej IPRED ger inte någon CRED :)
Å andra sidan är den inte ett så stort hot oavsett om man fildelar eller ej. Jag är mest rädd för att man urholkar rättsväsendet och undergräver förtroendet för regering/riksdag för en sån sak !

Ta bara att en massa artister sitter bakom Beatrice Ask under pressträffen - vad gör dom döär - är dom med i regeringen eller vill dom för en gångs skull visa ett ansikte på lobbyn bara ? Att det är synd om dom - pffftt !
Så jäkla mkt pengar förlorar dom inte på att folk piratdelar (industrins egna siffror kan man ju iaf tokglömma!!)- hade dom dessutom anslutit sig till ett modert skivbolag så hade kanske folk tom köpt låtarna på nätet av dom :)

/K

m00n,m00ns,MooN,m0oN,är,vi sa...

Nya hårdare lagstiftning gör att det öppnar för nya enklare och bättre alternativ än det som finns nu. Kreaktörer och konsumenter blir vinnarna. Förlorarna är profitörerna.

m00n,m00ns,MooN,m0oN,är,vi sa...

Håller med om att det inte är några mästerverk. Men dom är gratis. För att vara dom första låtarna jag gjort i hela mitt liv och utan större kunskap. Kan nämna att varje låt tog knappt en dag att göra och jag var inte ens svettig efteråt.

Klas sa...

Jag gillade wsom sagt låtarna även om helheten inte funkade i allihop för mig :)

Keep it up - det finsn väl fortfarande ngn community för dom som vill introducera sin musik även sen mp3.com kommersialiserades förresten ?

/K

m00n,m00ns,MooN,m0oN,är,vi sa...

Det gömmer sig olika musik stilar om man trycker på mp3 länken under. Låtarna gjorde jag 2006 mest bara för att se om ja kunde och för att lära mig hur det fungerade. Tanken med att dela ut dom gratis är för att tydlig göra hur den troliga utvecklingen kommer te sig. Om jag som inte kan en not. Dock spelat stå bas i ett rockabilly band ... på gehör. Klarar av att göra några låtar i rask takt utan att kunna ett uns från början kommar kommande musikaliska genier garanterat göra både bättre och mer tilltalande musik.