måndag 5 januari 2009

En verklig vinst i skuldsanering


Kan låta sjukt att man skulle tjäna
på att låta den halv miljonen människor som är satta på undantag bli av med sina skulder. Men det är lika sant som att man skulle tjäna på att bygga bort bostadslösheten. DN.se har som rubrik: "Regeringen måste ta ansvar när vi hamnar i skuldfällan". Att det ska vara regeringens ansvar att ta hand om dom som hamnar i skuld kan vara lite missvisande. Mer sant är kanske att säga att: Hålla månniskor i utanförskap är en så stor förlust för samhället och ekonomin att regeringen måste göra något åt det.

"Krav på effektivare skuldsanering" har svd som rubrik.
"Det måste bli lättare att få hjälp för dem som hamnat i skuldfällan, kräver flera myndighetschefer." Frågan är om någon av rubrikerna talar om att skuldsanering är en vinst för samhället. Försökte själv hitta en rättvisande rubrik och ni ser resultatet ovan.

Att hålla männniskor i utanförskap genom överskuldsättning kostar samhället 30-50 miljarder per år, och nu talar vi inte sms lån som i sig måste vara ett av dom sämsta påfund någon hittat på. För den halvmiljonen som hålls skuldsatta och i skam har så stora skulder att dom aldrig kommer kunna betala tillbaks dom någonsin.

Bubbe - Bostadslös



Har försökt förklara den här tesen ett flertal gånger att det finns pengar att tjäna på att hjälpa. Men få eller inga förutom rikskronofogden och några till verkar ha förstått att hjälpa någon ur utanförskap är en samhällig vinst.

Men jag blir glad
över att journalisterna tar upp det. För det är ett himla slöseri med dels kapital och dels med människoliv att låta det här få fortsätta. Vad det kostar för dom människorna i utanförskapet kan ni försöka tänka er in i. Klart är att det saknas kompetens inom området och där har lotta Gröning några tips.

Läsvärt i ämnet:
Barn och unga är skuldsatta innan de har blivit myndiga
Länstidningen i Östersund - 16 dec 2008
""Datainspektionen har nyligen kartlagt antalet skuldsatta barn i Sverige. Resultatet visar att det finns nästan 80 000 minderåriga som är skuldsatta efter""
Rikskronofogden: Hjälp de skuldsatta.Kvällsposten
Lyssna: Allt fler svenskar i skuldfällan.sr.se

Från mig:
Välgörenhet ger Odräglighet
Värdelös genorisitet
30.000 fast i välgörenhets träsket
Hur mycket har vi råd att spara..
Oegentligheter inom sjukvården:
Fusk i Sjukvården
Fortsättning på den tragiska berättelsen om Birgitta
Bloggar jag följer:
Ett hjärta rött, Alliansuppropet, Oscar.s, Arvid.F, Den Osynliga Patienten, Jan Rume´s Blogg, Svensson, BloggenBent Allians fritt.S Mer intressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

6 kommentarer:

m00ns Hellre upplyst än nedsläckt sa...

Som jag sa är jag stolt över att tidningarna uppmärksammar problemet. Hade dom sociala nyheterna funnits på samma sida eller åtminstone blivit uppsamlade på samma sida så skulle nog fler ana sambandet.

Anonym sa...

För en gång skull så kommenterar jag anonymt, och det beror just på denskampåle man sätts vid om man är skuldsatt och hamnar hos fogden. Fogden har vid det här laget jagat mig med blåslampa i 10 år, och det jag i huvudsak betalar är räntor till olika inkassobolag som köpte fordringarna på mig.

Jag är heligt trött på alla skenheliga svenskar som upplyftande menar att man ska minsann betala för sig och att de som befinner sig i skuld alldeles säkerligen har skapat den situationen själv. För min del så måste jag lägga stor kraft vid att INTE äga något, eftersom t.ex. bilen tas ifrån mig om den skulle stå på mig. Utan den bilen kan jag inte jobba i företaget (som inte heller står på mig), och i ett sådant fall kan jag inte ens tjäna den lön som fogden sedan tar av mig.

Varför gick det såhär för mig då? Lånade jag en massa pengar? Nix. Köpte jag för mycket prylar? Nix. Det som hände var att ett snille på Skatteverket bestämde sig för att jag nog hade verksamhet kvar i ett avregistrerat företag, och att jag i den verksamheten nog hade tjänat mer pengar än på det heltidsarbete som jag då hade och där full skatt betalades. Enligt detta snille så var jag plötsligt skyldig staten 385.000:- och där kom inbetalningskortet. Min enda möjlighet att slippa betala var om jag kunde bevisa att jag INTE hade tjänat de pengarna. Omvänd bevisföring, alltså. Staten/skatteverket behöver inte ens halvhjärtat bevisa att jag har tjänat pengarna, utan bevisbördan ligger i det läget på mig. Ur svensk skattelagstiftnings perspektiv så är vi nämligen alla skyldiga tills dess att vi bevisats vara oskyldiga.

Jag vet att jag inte är ensam om att inte kunna bevisa att jag inte tjänat pengar, för hur bevisar man en sådan sak? Alla vi som drabbats av detta är dock samma avskum i folks ögon. Så fungerar det i Sverige idag, tyvärr.

Helt givet så fick jag som en konsekvens plötsligt svårt att betala för mig när staten plötsligt började ta för sig av allt som översteg existensminimum, och sen var spiralen neråt i full gång. Jag har idag stora problem med att ha råd att träffa min dotter, då det kostar pengar för mig att resa till hennes hemort. Lika mycket kostar det att betala hennes resa till mig, och hennes mor tycker (på svenskt manér) att felet är mitt p.g.a. att jag gjort mig skyldig.

Jo, slaveri är faktiskt lagligt i Sverige. Faktum är att det t.o.m. understöds av staten.

m00ns Hellre upplyst än nedsläckt sa...

För det första är det skit att man måste vara anonym pga skuld. Men jag förstår dig. Om du letar upp inlägget om våra mänskliga rättigheter 60år. Finns en punkt där.

Sen är det redan konstaterat att det kostar 30-50 miljarder per år att hålla folk skuldsatta. Högerns motiv för att man ska ha olika lön för det måste finnas en strävan, Det motivet är helt satt ur spel hos den halvmiljonen människor som är överskuldsatta för vad dom än gör så får dom det inte bättre pch eländet tar aldrig slut

Anonym sa...

Vid två tillfällen sedan det hela började har jag sökt och fått jobb hos arbetsgivare. Nu upptäckte kronofogden detta direkt och de kontaktade redan under provanställningen den nya arbetsgivaren. Dessa två kom då på det ytterst briljant i att de ju bara behövde ge mig den lön som jag enl. fogden hade rätt att få. Resten av pengarna skulle ju "ändå bara hamna hos fogden". Synnerligen billig arbetskraft skulle jag ha blivit för dessa två, men då jag talade om att jag nog ville ha den vanliga lönen för arbetet, eftersom jag ju vill bli skuldfri, så upphörde plötsligt provanställningen. Vid det ena tillfället fick jag dessutom höra att jag var korkad som inte tog arbetsgivarens erbjudande om att jobba för en lön motsvarande existensminimum. I synnerhet menade han att det var korkat, eftersom ingen arbetsgivare ju skulle lita på en sån som mig. Jag kunde tydligen vara en tjuv och sno allt som inte var fastskruvat, enligt honom.

Eftersom detta hänt mig två gånger så bad jag kronofogden (efter den första gången) om att avvakta innan de kontaktade arbetsgivare nr 2, men det kunde de naturligtvis inte göra. Resultatet upprepade sig med andra ord.

Som det känns nu så är eget företag min enda chans att kunna betala skulderna, men eget kan jag ju inte ha eftersom jag inte kan äga något. Alltså tvingas man bli kreativ på gränsen till det lagliga bara för att överleva. Lagstiftningar, fogden och inkassobolag verkar vara av den bestämda åsikten att jag nog gör mig allra bäst som hemlös. Mitt liv är redan förstört fullständigt av staten och lagstiftarna, men jag kan hoppas att fler skriver om detta så att liknande saker kanske inte ska ske i framtiden. Jag tror å andra sidan inte att det finns någon som helst politisk vilja att göra något åt denna problematik.

Många gånger har jag funderat på att bara ge upp alt. att helt enkelt lämna den ekonomiska diktaturen Sverige för att bosätta mig i något land där jag blir oåtkomlig för staten. Priset för detta är emellertid den kontakt och det lilla umgänge jag har med min dotter, och det priset är lite för högt.

Hoppas att du och andra kan skriva mer om allt detta för att försöka få lite mer fokus på dessa frågor. Hoppas även att andra bloggare kan haka på och förstå att man inte alltid med automatik kan peka ut den som är skyldig pengar såsom vållande till den situationen.

m00ns Hellre upplyst än nedsläckt sa...

Skulle vilja säga att det är omöjligt att peka på någon och säga att dom får skylla sig själva. När hela svenska folket gett bankerna ett socialbidrag på 1500 Miljarder.....
Om det finns någon rättvisa så skulle dom vållande också få leva i evig fattigdom och inte som nu fortfarande ha sina 10-20miljoners villor och ett par tre lyxbilar kvar.
Det kan väl inte vara svårt att inse att dom miljarderna säkrade upp deras tillvaro likt ett socialbidrag i jätte format.

m00ns Hellre upplyst än nedsläckt sa...

http://m00nster.blogspot.com/2008/10/ett-nytt-miljard-stort-socialbidrag.html

Satte den långt innan någon annan förstått innebörden..