söndag 1 mars 2009

24 timmar sen kan det säljas Musik och Film!

Varför gnyr medie industrin
över att alla "stjäl" när dom inget säljer? Efter ha brainat lite i frågan så kommer jag fram till att det är inte så konstigt att ingen köper något. För där folk samlas finns inget att köpa. Att det säljs cd skivor fortfarande vid konserter beror inte på lokalen konserten hålls i utan för att folk samlats där. Den tanken verkar inte ha slagit ner i den gnyende medie industrin. Att vill man sälja någonting bör man göra det där folk samlas och spenderar sin tid. Att ingen kläckt den ide´n att se till att sälja media där folk är får mig att tro att det inte längre finns något intresse av att sälja media. För tyligen ska den nya gödkalven bli böter och skadestånd. Eller hur ska man tolka det att warner music tagi bort alla sina låtar från Youtube istället för att se till att de gick att köpa där? Om det skulle finnas något intresse av att börja sälja media så vill jag tipsa om var de smartaste geeksen samlas.

24 Hour Business Camp
Sätt de här nerdsen i arbete så har ni fungerande försäljnings ställen på varenda tidning, blogg portal, community plus några bra sällen till som inte jag tänkt på ens. Om jag förstått 24hour business camp bloggen så smällde de 52 nya projekt på 24timmar ingen dålig bedrift. Hur många de kan tänkas få fram med ett dedikerat mål kan bli långt över det på 24 timmar.

kommande FILMEN om 24hbc


Så upp till bevis medie industri
visa att ni vill sälja något. Ni har betalat miljontals kronor på att se till att ingen ska få se eller höra något gratis. Ni verkar dock inte lagt femio öre på att se till att sälja era produkter. Sanning är att ni aldrig behövt den "anti industri" som ni lagt ner så mycket pengar på om ni istället sålt era produkter där folk samlas. Att alla dessa pengar ni hittils lagt ner på att göra allt för att förstöra marknaden varit totalt bortkastade. Varenda skit lag ni satt folk att lobba fram kommer vara lika bortkastade. Det enda de kommer göra är att utarma rättsmedvetandet, sänka er goodwill om ni har någon sån kvar och absolut inte sälja ett enda media format mer. Varenda krona ni lagt ner på drm skydd och liknande problem som försvårat för kunden att spela upp er vara skulle ni lagt på att se till att sälja varan istället.

Magnus Uggla - 24 Timmar


Har inte "anti industrin" lurat av "artisterna"
tillräckligt mycket pengar? Tror någon i medie industrin att nästa eller näst nästa lag kommer vara den lilla magiska saken som kommer vända försäljnings siffrona och få fildelningen att försvinna? i så fall är ni dummare än tåget som även det åker på en och samma räls. För sanningen är att "anti industrin" är helt onödig ingen skulle behöva "stjäla" något om de fanns att köpa till en vettig peng. För mig räcker det med att se till mig själv. Jag är så bekväm av mig att hellre skulle köpt samma låt två gånger istället för att behöva gå och hämta mp3 spelaren i bilen eller för att slippa flytta över den från laptopen. Jag har försökt förklara grunderna i hur man kan göra för att faktisk börja sälja era produkter i fyra inlägg. Nu får ni visa at ni vill sälja något.

För vi här i Sverige
vill inte ge upp våran integritet på grund av er girighet som går ut på att ni inte vill sälja något. Utan det som är viktigt för er är att ingen ska kunna höra eller se något gratis. Om ni sålt era podukter så hade aldig de 20 lagarna mot intgiteten som enligt datainspektionen infördes 2008 behövts. Inte heller de som redan införts nu 2009 som vi bara är i början av än.

Aktuella nyheter
Hur länge ska vi värna bolagen?.ab
Vittnets fru fick blommor.syd
Datahacker – halvgud och nörd.syd
Skärmarna anfaller.dn
Läsarna: Rädda tsunamibanden.svd
Musik köps bäst utan mellanhand.svd
Hemligt avtal oroar fildelare.svd
Illegal fildelning - en snabbguide.dn
Skivbolagen hittar nya inkomster.dn
Pirat 2.0 - ladda ner och surfa säkert.24
Mp3-spelare? Inte om du vill genom tullen.ab
Gräsrötter effektiv pr.dn
"Olovlig fildelning kan drabba leverantörer.idg"

Alla delar i serien
Hur man kunde fått betalt för film istället!
IFPI, APB, IPRED, ACTA och Rättegången
Tror någon att ACTA eller Ipred kommer sälja musik?
Går det att tjäna en spänn på musik än?
En korvkiosk i skogen Headweb
Pirat Musik är inte Piratad Musik
Out Off Line

Aktuella bloggar
Bekräftelse-junkies
Som antikens dionysos.idg
FRA-lag, ipred & sedan? Acta.idg
Bästa projekten från 24 Hour Business Camp
ACTA i ett vidare perspektiv.
Vilka är de politiska motiven, bakom DNs artikel?
Reflektioner och Filrestrektioner
Makten ska skyddas med nya lagar och avtal.
DN jagar spöken bakom FRA-motståndet
Aktuellt ACTA
Anti-Counterfeiting Trade Agreement.Leaked
IRMA Threatens Irish ISPs
Bloggar jag följer:
Ett hjärta rött, Alliansuppropet, Oscar.s, Arvid.F, Den Osynliga Patienten, Jan Rume´s Blogg, Svensson, BloggenBent Allians fritt.S Mer intressant Loke Jens.O Badlands Hyena
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

23 kommentarer:

Anonym sa...

Har du märkt hur media försöker framställa reinfeldt som att han skulle ha vinnit valet??

Ja det är ju så jävla många nöjda människor ute i samhället idag.

MAn borde skjuta journalisterna,, dom verkar inte vara mycket bättre än fashisterna själva..

Tack vare dom vi har skiten

Jens O sa...

Och nu blir en gräsrotsrörelse, påhoppade av DN. Där de påstår, att något sådant inte finns. FRA-lagen, IPRED1 och ACTA skulle altså inte kunna generera en sådan rörelse, helt på egen grundval av frivilliga, då enlig DN.

christermagister sa...

Jag håller med om att musik bör säljas på alla ställen du skriver om, men att hitta musik att köpa är väl ändå inte speciellt svårt? Jag tror att de olika skydden som filerna har förtörts med är den främsta affärsmässiga missen när det gäller downloads, och förutom det tror jag att fildelningen är anlednigen till att försäljningen inte är ännu större än den är.

m00ns Hellre upplyst än nedsläckt sa...

Vill man sälja nåt ska man väl inte behöva "hitta" det. Man ställer mjölken längst in i butiken för det är en bas vara alla måste ha. Men musik är ingen bas vara.
Om fildelningens påverkan på försäljningen råder det delade meningar om. Att musik inte säljs där människor naturligt samlas har nog påverkat mer.

m00ns Hellre upplyst än nedsläckt sa...

Att det råder delade meningar om hur fildelning påverkat försäljningen vet alla men finns det något enda bevis för att pirat jakt haft någon som helst positiv effekt på försäljningen? Är inte sanningen det att varenda skit lag och kopierings skydd bara förstört marknaden?

m00ns Hellre upplyst än nedsläckt sa...

Att piratjakt skulle vara en nödvändighet är nog det största felaktiga antagandet. Hade det funnits media att köpa legalt hade fildelning aldrig behövt utvecklas.

Att ingen insett det efter år av fruktlösa försök att få stopp på fildelning.

christermagister sa...

Jag har aldrig sagt att det är speciellt viktigt att jaga fildelare. Vad är det för media som du inte kan hitta legalt?

m00ns Hellre upplyst än nedsläckt sa...

Jag har inga problem alls med att hitta media legalt. Jag utnyttjar "gratis" synd är att där inte går att köpa något bara.

"Jag har aldrig sagt att det är speciellt viktigt att jaga fildelare."

Sorry jag pratar inte om dig personligen utan i ett lite vidare perspektiv.

m00ns Hellre upplyst än nedsläckt sa...

Att det är något fel med sättet att inte sälja media utan att försöka sätta alla i fängelse eller ge dom böter istället. En sån enkel sak som att om jag velat ha videon med Magnus Uggla här ovan så går inte den att köpa enda sättet att få hem den är at stjäla den. Så säljer man inget.

m00ns Hellre upplyst än nedsläckt sa...

Jahapp
Tog den diskutionen slut tydligen.
Med det så kan man konstatera att vi håller på att ge upp våran integitet pga några som inte är intresserade av att sälja något.

m00ns Hellre upplyst än nedsläckt sa...

ska man slåss mot sök motorer som
http://www.seeqpod.com/
Eller Youtube
http://www.youtube.com/

Ska man nog sluta med förbud och börja sälja sina varor istället

christermagister sa...

Att de inte säljer videos är ju faktiskt konstigt, det har jag inte tänkt på... Går det inte att få tag på lagligt?

Själv tycker jag att Spotify i kombination med gamla hederliga CD-skivor från nätbutiker fungerar utmärkt. Jag hittar det jag vill ha och får det i god kvalitet till ett rimligt pris.

m00ns Hellre upplyst än nedsläckt sa...

Som sagt jag lever i gratis välden. Dvs lyssnar och kollar på det som är gratis. Mycket för att jag tycker andra alternativ är för krångliga. Så jag har ingen aning om det säljs. Men jag antar att jag skulle försökt hitta ett program som rippade ner låten/videon om jag hade velat ha den. Att hela världen nu ska tvingas ge upp sin integritet för att du vill sälja exemplar i en värld av gratis vet jag inte om jag går med på.

Jag utgår från att andra tänker likadant och det innebär att rättsmedvendet återigen får sig en smäll.

m00ns Hellre upplyst än nedsläckt sa...

Hällde kaffe i tgbt därför saknas nån bokstav ibland.
Att IFPI APB eller RIAA är ett måste är ett hoax. Det är inte sant det enda de gjort är att utvecklat p2p programmen och snart också anonymitets tjänster. Imgen av de anti organisationerna har någonsin gjort så att en enda låt sålts tvärtom.

m00ns Hellre upplyst än nedsläckt sa...

""Men jag antar att jag skulle försökt hitta ett program som rippade ner låten/videon om jag hade velat ha den. ""

Hade däremot gått att köpa den för en rimlig peng på Youtube hade jag köpt den såklart.

m00ns Hellre upplyst än nedsläckt sa...

Hade låten desutom gått att köpa som mp3 el ringtone video 3gp eller högupplöst eller hela albumet eller vad folk nu vill ha på youtube hade försäljning succen varit ett faktum.

christermagister sa...

"Att hela världen nu ska tvingas ge upp sin integritet för att du vill sälja exemplar i en värld av gratis vet jag inte om jag går med på."

Det är ju inte "en värld av gratis", varför skulle det vara det? Vi tvingas ge upp integriteten för att folk inte respekterar upphovsrätten.

Just nu kostar en låt 7-9 Kr i laglig nedladdning och ett album 49-99 Kr, vilket jag tycker är lite dyrt. Dessutom är det inte direkt full tillgänlighet och det är framförallt det jag tror att man måste jobba med. Fick man ut alla låtar i god kvalitet skulle man kunna pressa priserna och konkurera med gratis genom kvalitet och tillgänglighet.

m00ns Hellre upplyst än nedsläckt sa...

Du gör ett felaktigt antagande när du tror att GRATIS är lika med stöld.

GRATIS är det man kan tillgodo göra sig utan att stjäla!!!!

m00ns Hellre upplyst än nedsläckt sa...

Varken
http://www.seeqpod.com/
Eller Youtube
http://www.youtube.com/
Är stöld
Tyvärr går inget att köpa där.

m00ns Hellre upplyst än nedsläckt sa...

Titta på den här nån minut kanske du förstår vad medie industrin konkurrerar emot.
http://www.seeqpod.com/
En sök motor som söker upp alla spel bara låtar på nätet och indexerar dom. En underbar lösning.

Men först måste nån förstå att det inte går att hejda utvecklingen utan att man måste anpassa sig till den.

christermagister sa...

Men om du menar sådana saker så har ju varken jag eller någon annan några synpunkter på det. Ingen är emot gratisalternativ på nätet. Ingen är emot fildelning som sådan. Det vi är emot är att sprida upphovsrättsskyddat material mot kreatörens, eller upphovsrättsinnehavarens, vilja. Även om det kanske är bättre för kreatören. Jag brukar ju skriva att man ska ha rätt att inte veta sitt eget bästa...

Sedan håller jag fullständigt med om att det är konstigt att inte filerna säljs på dessa ställen. Det är ju inte som att det gör att materialet inte fildelas...

m00ns Hellre upplyst än nedsläckt sa...

.
Att inte sälja nåt där människor möts på nätet är den största andledningen till att det fildelas. Att APB, IFPI och RIAA inte gör annat än triggar hackrz att förbättra p2p tekniken vet jag inte om nån har förstått än. Men nån dåre där uppe borde fråga sig vad för positivt för upphovsmännen dessa organisationer eg gjort. Absolut inget enl mig tvärtom har de snart lyckats förstöra den marknad det skulle ha sålts media på.

christermagister sa...

Det håller jag med om,
vi hörs,
God natt!