tisdag 17 mars 2009

APB: Nu tjänas pengar på media


Vem tror att APB har det minsta intresse

av att göra sig själva arbetslösa? Ur AB.se "Henrik Pontén välkomnar istället den tekniska utvecklingen". Ett uttalande jag också skulle göra om jag ville dra pengar ur medie industrin. Men tror någon att IPRED någonsin kommer lösa problemet? Knappast den kommer bara flytta pengar från artisterna till anti-organsisationerna istället. Pirater och anti pirater skyller på varandra om vem som ska ta ansvar för utvecklingen. Så klart har bägge fel utveckling är något som sker oavsett vad någon gör. Det man kan göra är att försöka sakta ner utvecklingen eller anpassa sig till den. Med IPRED och ACTa på väg så löser man aldrig några problem bara saktar ner utvecklingen en stund.

Vill man bli rik idag
ska man hoppa på den snabbast växande marknaden "Anti-industrin". För bli anti pirat kommer bli en av de säkraste inkomsterna man kan ha med alla dessa skitlagar. Jag såg en lektion av Mark Pesce 2005. En riktig framtids visionär som hade lösningar att presentera istället för integritets kränkande lagar. Lektionen höll han på "Australian Film Television and Radio School" och jag har försökt leta efter den. Men efter som jag såg den 2005 redan så kom jag inte ihåg vad han hette ens. Lektionen heter "The future of TV distribution in the age of P2P networks." Och jag har lyckats hitta den igen. Jag rekomenderar alla att offra en timme för att se den. För den är lika aktuell idag eller än mer.

The future of TV distribution
in the age of P2P networks.



Att hans ideer inte är förverkligade
för länge sen är förvånande. Att det är så tyst om denne framtids visionär får en nästan att tro att nån försöker få oss att glömma Mark Pesce. För hur skulle "anti-organisationerna" dra pengar ur medie industrin om hans visioner infördes? Vem vill göra sig självt arbetslös?

Okända 1 liners
"One terorrist that no one have seen stealed everyones privacy"
"Dont remeber this text if u do u have 2 pay me each time"
"FRA is a good thing if i forget something i just call them"
"Dont read this its copyrighted"
"Music kills privacy"

Aktuellt i media
sifo undersökning
Mörk framtid för skivbutiker
Så funkar Ipred
Klart nej till ny fildelningslag
”Piraterna skapar storebrorsamhälle”
Antipiratbyrån: Vi kan knäcka ”Oneswarm”
Svenska folket säger nej till Ipred-lagen
"Jag är förvånad över positiv attityd till Ipred"
Byte av brottsrubricering sätt att komma åt fildelning
Obama mörkar Acta-avtalet
Upphovsrätt i en strömmad värld nästa hot?
Lagbrytarna har initiativet
Företag får insyn i Acta-förhandlingarna
Fortsatt debatt om nätpirater
Ny mediemyndighet föreslås

bloggat av mig:
Slipper vi skitlagarna nu?
Musiktjänsterna och en framtid
Va fean är Gratis för nåt?
Speltillverkarnas anpassning
APB IFPI RIAA ett HOAX?
Out Off Line
Bloggar jag följer:
Ett hjärta rött, Alliansuppropet, Oscar.s, Arvid.F, Den Osynliga Patienten, Jan Rume´s Blogg, Svensson, BloggenBent Allians fritt.S Mer intressant Badlands Hyena
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
PS.m00ns finns även i twitter version.

1 kommentar:

Nemokrati sa...

Ursäkta min okunnighet: Kan inte du förklara för mig hur ipred flyttar pengar från artisterna till anti-organisationerna?
(ingen ironisk fråga, utan jag vill verkligen veta, för jag hängde inte riktigt med där - du får gärna ge en utförlig förklarling för jag är lite trögfattad på det här).
mvh
Nemokrati