lördag 28 mars 2009

Det är lätt att bli god om man verkligen bryr sig

”Det är lätt att bli självgod”.DN

Det är glädjande att se DN ta upp ämnet.
Jag är varken Jesus eller kristen. Vara solidarisk går bra ändå. Det är tom upplyftande för en själv att hjälpa någon annan. Nåt fler skulle prova. För mig är folk människor. De som delar upp människor i grupper skapar också förutsättningen för rasismen. Det är rent märkligt hur endel människor beter sig mot andra. Ta bara hur människor som saknar bostad behandlas. Istället för att se till att de får det allra nödvändigaste. Så lägger dom hellre sina pengar på mer väktare, bevakning och olika skydd. Än ger de människorna de skyddar sig ifrån någonstans att vara. Såklart är det varken smart eller samhällsekonomiskt. Att hålla en människa utan bostad kostar samhållet enl en rapport från Lund 600.000:- om året. Långt mycket mer än vad den finaste villan på djursholm kostar i räntor och amorteringar. Så istället ge en bostadlös en villa där skulle vara mer samhällsekonomiskt och det skulle finnas pengar över till en privat läkare tom.

Hur dessa människor tänker
när de låter det pågå förstår jag inte?

Samma med biståndet till elförbrukningen. De låter hellre sjuka, gammla, ensamma mammor, garantipensionärer och ensamstående sitta i mörker pga av en felräkning som missgynnar ensamstående och ensamstående med barn. Samtidigt som familjer över 4personer får alldeles förmycket. Att folk i desperation måste börjar stjäla för att klara sig, nåt som kostar samhället betydligt mer har de inte fått in i sina arma skallar. Jag är uppriktigt bedrövad över den här utvecklingen. Där människor hellre får ta livet av sig än att man försöker ställa saker och ting till rätta. Sen är det enfaldigt att tro att de som får lida för det här ska följa lagen. När inte lagen följs för de allra sämst ställda. Allt medans "fattigbloggaren" slösar el på jobbet.

”Solidaritet är positivt - det betyder rättvisa”
Vad betyder solidaritet för dig? Mejla Insidan och berätta!

http://www.b19.se/mediacreeper/name/site/m00ns.blogspot.com
http://www.b19.se/mediacreeper/name/site/m00nster.blogspot.com



Aktuellt i media
”De starka ska hjälpa de svaga”
Kopplas ofta till samhörighet
”Det är en fasansfull skam att vara tandlös”
Fattiga får klara sig med tjugo tänder
Kopplas ofta till samhörighet
Malin Ullgren om Fattigbloggen: "Bra journalistik
Johan Croneman: "Fattigbloggen.se är en skam
Jan Helin: Aftonbladet går lite före, bara!
Johan Croneman svarar Jan Helin
Helin slår tillbaka mot Croneman - och får mothugg
förakt för dialogen på Fattigbloggen
Karin Olsson: Pinsamt att leka fattig
Fattigbloggen
”Aftonbladet går lite före, bara”
Arbetslösa oftare sjuka ekonomiskt utsatta får en sämre vård
Kan vi inte bara bygga bostäder åt de hemlösa?
Jag kan bara hålla med SVD
tyst diplomati fungerar inte!

Nu är det nog med tyst diplomati
Fattiga i länder lämnas i sticket
S- har blivit rika och fått de rikas moral
Anställningsstopp på socialförvaltningen
”Inför ny förmögenhetsskatt och höj inkomstskatterna”
Tryggare kan ingen vara
Fattigbloggen | Åsiktskanonen
finns det längre några publicister?
Bloggat av mig
Pinsamt att ingen kan räkna fattig som rik
Fattigbloggandet och censur

Bloggar
Förannons inför ny intervjuserie
Fattigbloggen upprör
Fattigdomen provocerar
Girighetstarmar och Guldfils vården Alliansupproret
Läs även andra bloggares åsikter om , , , Får väl säga som DNs artikel Vem Bryr sig?

2 kommentarer:

Tonårsmorsa sa...

Intressant inlägg, även om jag tycker att "Fattigbloggen" fyller en positiv funktion, såsom att få upp ögonen för "fattiga".

Jag har ett inlägg på gång som kanske kan intressera dig? (Håller på att jobba på det) Här är en liten försmak:

http://tonarsmorsa.se/2009/03/27/forannons-infor-ny-intervjuserie/

Den tar lite tid att få klar, men jag vill att den ska bli bra!

m00ns Hellre upplyst än nedsläckt sa...

Nu har jag int låtit mig nedslås de senaste 42 åren trots att jag blivit överkörd av en smitare och blivit inkörd i ett träd.

Där i mellan fick jag även en dotter som fick operera bort en cyst njure en månad gammal och allt något sådant innebär. Så även

om det känns lite motigt nu så kommer jag säkert på något bra sätt att bemöta det här med. Men givetvis skulle jag uppskatta

lite tips och tricks.

Mvh
m00ns