måndag 23 mars 2009

Vilka Vågar Visa Ansvar?


En väldigt klok vän till mig sa nyligen

Att kommunism byggde på att ingen har ansvar. Jahapp...
När fick vi kommunistiskt styre i Sverige då? För här visar minsann ingen något ansvar. Efter att ha tagit upp den felaktiga elförbruknings normen som införts. Det utan att en enda politiker tänkt tanken på att göra någon källkontroll på de siffror som nu används. Som innebär att Sjuka, garanti pensionärer och bidragsbehövande ensamstående får en fjärdedel av den el som lagen säger. Att den fjärdedelen också ska räcka dubbelt så länge då sjuka och gamla oftast är bundna till hemmet. Gör inte saken bättre. Trots att jag inte håller ygg.ministry.se dvs Regeringskansliet för att tillhöra den gruppen människor som normalt borde förstått vad som behöver göras. Så har de iaf läst väldigt många av de inlägg om inte alla. Som berättar utförligt vad som är fel och förstår dom inte snart så betalar vi nog för höga löner till dom.

För mig är inte det här någon "höger el vänster" fråga
utan en humanitär fråga som berör alla. Trots det så är jätte bonusar och astronomiska löner betydligt mycket roligare. Än de stackar ensamma garanti pensionärerna som får sitta i mörker. Nästan så man tror att blogg pris och annat skit fått ta över platsen där med mänskligheten satt.

Story Of The Year - Wake Up


Sen får man väl inte begära förmycket av folk heller.
Trots det så undrar jag om nån ens tänkt tanken på att ringa upp SCB eller konsumentverket och ta reda på fakta liksom jag har gjort? Den som vill veta vad 150kw/h månad räcker till finns det här. Jag struntar fullständigt i vems felet är. Betydligt viktigare är att det åtgärdas. För det måste finnas medmänsklighet för de svaga här hemma i Sverige också. Alla måste ha möjlighet att förvara mat kall i kylen och även tillaga den på spisen. Jag hittade en fin rad hos en klok flicka med: "De flesta av oss människor gillar att leva i ett hyfsat fredstillstånd med våra samveten." Är det inte så?

Jag vet inte hur det är med er?
Men i det landet jag bor i så ska det finnas en minimum gräns som inte ska underskridas. De svagaste i samhället ska inte ligga döendes på marken när jag går ut. Rån och mord ska inte vara vardagshändelser. Även de svagaste ska ha möjlighet att tugga maten. Ensamma mammor ska inte behöva svälta eller sitta i mörker. Barn ska inte bli utslagna eller utkastade på gatan där jag bor och har möjlighet att påverka.

Det innebär inte att jag inte tycker
att folk ska få tjäna pengar eller bli rika. Är någon duktig på det dom gör så ska de väl få betalt därefter? Sen kan man väl bråka om vem som får för mycket eller mer än då. Huvudsaken är ändå att det finns utrymme för de allra svagaste. De männikorna ni vet om inte kan läsa det här. För antingen har de ingen el eller ingen bostad. Nu hoppas jag på att någon tar tag i det här och ser till att det händer något. och jag kan lova det känns riktigt bra att veta att man har lite medmänsklighet i kroppen. Prova får ni se. För imorgon kan det vara du.

Ett föredöme
”Jag saknar att kunna vara spontan”
"Det har gått 33 år sedan Silvia Sommerlath blev Sveriges drottning. En roll som i Sverige kräver en noga avvägd mix mellan öppenhet och kunglig mystik. Engagemang: Utsatta och handikappade barn, drogfrågor, demensvård. Grundade Silviahemmet för forskning kring demens. Grundare och hedersordförande i World Childhood Foundation som verkar för utsatta barn i femton länder. Grundare av och hedersledamot i styrelsen för Mentor Foundation som arbetar emot droger."

Aktuellt i media
Fattiga får klara sig med tjugo tänder
Musik påverkar mer än vi kan förklara"sant"
”Det är en fasansfull skam att vara tandlös”
Nästan 12.000 varsel i mars
Kronprinsessan en framtida bloggare?
Skarp kritiker av överklassfasoner
"Kunskapsskillnader gör cancer till en klassfråga"
Bråkig 81-åring måste flytta
Inga extra pengar till socialbidrag
Dålig beredskap för krisen
krisens järngrepp
”Pappa har alkoholproblem”
Bistånd ska gå till det som vi vet fungerar
Kritik mot Wanja jäser i distrikten
Bäckström: Gå till botten med AMF
Bloggar
ingen ko på isen
Om bara Obama var lika klok som Merkel och Reinfeldt
Vart tog utanförskapet vägen?
Fattigdomen, utanförskapet och bidragsberondet ökar
Gravskrift över 00-talet igen.
TANDVÅRD/Alliansfritt
Tänderna, en klassfråga
Vårdval slår mot fattiga områden
Våra informatörer misskrediteras
Jag vet fler.
Civilkurage
Hyresgästföreningen kräver att hemlösa har någonstans att bo
Hyresgästföreningen står upp för hemlösa
Bovision.se
Vad har du gjort för Dawit Isaak, Dan Kihlström?
Bloggat av mig i ämnet:
Jag hoppas att jag aldrig blir som er
Hårdare krav på de ensamma och utsatta
Ett Väldigt Viktigt Brev Om EL den 11 september 2008
Hälften så mycket på Dubbelt så lång tid 8 september 2008
Bloggar jag följer:
Ett hjärta rött, Alliansuppropet, Oscar.s, Arvid.F, Den Osynliga Patienten, Jan Rume´s Blogg, Svensson, BloggenBent Allians fritt.S Mer intressant Loke Jens.O Badlands Hyena
Läs även andra bloggares åsikter om , , Våga Visa Ansvar !!!

8 kommentarer:

Kraxpelax sa...

http://dn.se/ekonomi/wanja-lundby-wedins-ursakt-haller-inte-1.828403

Jag säger bara två ord: socialdemokratisk inkompetenskultur. Inte fan kan man rösta på ett sånt part.

m00ns Hellre upplyst än nedsläckt sa...

.
Tog upp Bonusarna så sent som igår.
m00ns Både höger o vänster är nötter som tror att ett fel går att korrigera med ett annat fel de blir bara 2 fel.

m00ns Ta bara bonusarna vilkens bonus är viktigare än bonus i sig

m00ns Hellre upplyst än nedsläckt sa...

.
Eller så kan man se det så här.

Det bråkas om vem som har störst Hår-fön med kraftigaste motorn. Oavsett det så blåser de folk lika bra för det.

m00ns Hellre upplyst än nedsläckt sa...

.
Undrar om det där var "realism eller kommunism"?
Eller kanske poesi.

m00ns Hellre upplyst än nedsläckt sa...

Kan vara overkill att tillägga sista stycket i "Fönen" men

"När du står där fin i håret och med tom plånbok spelar det ingen roll vem som fönade dig."

m00ns Hellre upplyst än nedsläckt sa...

.
Nåt man onekligen kommer att tänka på är om dom har häng-avtal med frisör facket?
Nån som vet?

Vilken skandal om dom frilans-blåser folk utan fackligt avtal.

Micke Håkansson sa...

När jag talade med an gammal vän i eftermiddags, så kom vi in på detta med vidlyftiga ersättningar och bonusar.

Min vän sade ” det är inget annat än rent tjuveri det är stöld av folkets pengar, man kan grovt säga att dessa människor tillhör tjuvkategorin dom har bara bytt kofoten mot portföljen”

Tänkvärt !

m00ns Hellre upplyst än nedsläckt sa...

.
Ericsson Har haft ett lite annorlunda sätt för att få ut bonusar. Något som praktiserats till den milda grad att det snart bara är E:t kvar i Ericsson.
När det gått lite knackit.Så har Ericsson kickat och dragit ner på folk så det sett ut som Ericsson ändå gått med vinst och bonusarna betalats ut.

Klurigt