lördag 2 maj 2009

Olika begreppsvärldar...


Mary har skrivit ett långt inlägg om

Våra olika begreppsvärldar som jag tycker alla ska läsa.
Jag skrev nästan en lika lång kommentar något som Gunnar Hökmark också gjort. Men efter det är kommentarerna få. Därför lägger jag ut min kommentar här också utifall någon missat den.

Hej
Mary

Kanon bra inlägg!
Hoppas du förstår att ett långt inlägg genererar en lång kommentar. Att det blev långt beror väl på att det några tror rör sig om fildelning, pirater och lite integritet eg är så mycket mer. Men allt det andra viktiga får så lite utrymme.

Integriteten.
Som du börjar med är väl det viktigaste i hela diskussionen? Något man borde ta fasta på och utgå med i alla diskussioner. Människans fri och rättigheter först sen vad för begränsningar människan ska ha. Nu är fokus på marknaden och människans rättigheter får inget utrymme alls.

Till integritets frågan hör också
censurering, yttrande frihet, demokrati, mänskligrättigheter och rätten att röra oss fritt. Att begränsa eller inskränka dom här sakerna. Som är vad vårat samhälle är uppbyggt på har mycket större negativa effekter för ett demokratiskt samhälle än den eventuella vinsten för en marknad som vägrar anpassa sig. Den marknaden som lagt allt krut på att försämra för sina användare men inte lagt en krona på att underlätta för sina kunder.

När saker börjar censureras är det inte längre en demokrati.
Vad för åsikt du än har så ska du ha rätten att ha den och uttrycka den. Är din åsikt brottslig så är det reglerat i lagen och ska hanteras efter den. Australiens skandal visar väl hur farligt det är med att filtrera internet. Som du vet så har en liten grupp bestämt sig för att det jag tycker och tänker också ska filtreras och jaf har aldrig sett så mycket illvilja och påhittighet för att förstöra för någon nånsin. Bara för att man har en humanistisk åskådning och vågar stå för att alla är människor oavsett ursprung. Trots det så har några försökt göra mig till allt ifrån komunist till höger extremist. och jag har blivit kallad allt ifrån nassist till blatte älskare. Vad de har lyckats ljuga ihop att jag är idag har jag ingen aning om? För ingen verkar våga berätta det. En väldigt märklig företelse i en demokrati. Men jag kan gå ed på att jag inte ser någon åt skillnad på någon människa utan de är just människor. Att vi låter i Sverige låter de svagaste i samhället lida och att man blir censurerad när man påtalar det är en skrämmande utveckling.

Upphovstätt, Rättighetshavarna.
Här har Hökmark tur som har dig. Du förklarar riktigt bra hans ståndpunkt något som jag aldrig sett någon annanstans. Så bra så jag nu iaf måste ta reda på mer och nästan skulle kunna rösta på han nu. Försökt förklara ungefär samma sak. Att marknaden köper inte "gratis" och fildelarna köper inte vad marknaden säger. Kvar är vi i mitten som får våran integritet förstörd.

Till slut.
Stasi-politik, KGB, Kina-samhälle, 1984 mm. Såklart är varken regeringen eller politiker i en demokrati ute efter att skapa något av de ovan nämnda orden. Samt att alla som säger dom idiot förklaras direkt. Men vad blir eg slut resultatet och vad ska man kalla det? I den här kapprustningen av åtgärder för att försvåra fildelning samtidigt som fildelarna kommer med motmedel. Så finns det bara en vinnare och det är "anti-organisationerna". De som nog tjänar mest på alla artisterna och på upphovsrätten just nu. Det utan att spela en not eller sjunga eller ens äga ett verk.

Alla som tycker det är värt att forsätta på det här sättet kan försöka förklara för mig vad som kan tänkas bli kvar. När allt gjorts som krävs för att ingen ska kunna lyssna eller se något gratis och det inte längre går att utveckla fildelningsprogramen så de fungerar att fildela med.

Vi integritetskämpar förstår att då behöver ingen något snabbare internet än vad ett gammalt modem levererar. För vem vill vara på internet då? och vad finns kvar att göra?


Gunnar Hökmark aftonbladet Paul Lindquist Kent Persson Leo Emma Expressen FlashBack
Bloggar jag följer:
Ett hjärta rött, Alliansuppropet, Oscar.s, Arvid.F, Den Osynliga Patienten, Svensson, BloggenBent Allians fritt.S Mer intressant Loke Jens.O Badlands Hyena Mina Moderatakarameller Fridholm.net
Världens första Twittrare
Follow me on Twitter


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Använda den här länken om o om igen

http://images.google.se/imgres?imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a0/Declaration_of_Human_Rights.jpg&imgrefurl=http://m00nster.blogspot.com/2008/12/vra-mnskliga-rttigheter-60r.html&usg=__UmWG_Eo5oUvocAH55-yVAD3oPUE=&h=760&w=566&sz=179&

Märkligt och samma personer